Sveriges politik: Statsministrars biografier

Ett bra sätt att lära sig mer om både Sverige och vår samtid är genom att läsa självbiografier av före detta statsministrar. För att förstå politiska beslut är det klokt att läsa vad de som fattade besluten hade i tanken. Genom att kunna vår historia har vi också lättare att förstå vart vi är på väg.

Politik

Vi är alla berörda av politiska beslut, vare sig vi tittar på Rapport varje kväll eller knappt vet vad statsministern heter. I en demokrati som Sverige har vi också möjligt att påverka de politiska besluten genom val, men också genom att kontakta riksdagsledamöter och kommunalråd, skriva insändare, delta i debatter eller starta upprop på nätet. Men att börja delta i det politska livet utan att förstå vad det handlar om är ovist, det är alltid bättre att först lära sig hur landet och politiken fungerar, och även att sätta sig in i komplexiteten i svåra frågor. Det är lite som med skolarbete, en elev eller student måste satsa och fördjupa sig för att verkligen bli skicklig och förstå ämnet. Ett smart sätt för elever att lära sig mer och klara skolan bättre är genom mattehjälp eller annan läxhjälp – du hittar allt du behöver för ditt barn hos MyAcademy.se

Biografier

Det finns två slags biografier: biografier och självbiografier. Den förstnämnda är skriven om en person, medan den andra är skriven av personen själv. I Sverige gör vi dock ingen stor skillnad begreppsmässigt mellan dem, utan brukar kalla båda typerna av böcker för biografier. Att läsa biografier hjälper oss att förstå människor och situationer mer. Det ger oss också en möjlighet att få följa med på en “resa” som vi sällan kan göra själva. Det är bara en person i taget som kan vara statsminister i Sverige, så det är inte många som får testa på det.

Statsministrars biografier

De flesta stora politiker skriver en biografi över den tid som varit när deras mandatperiod är slut. I boken skriver de ofta både om sin uppväxt och vägen fram till den politiska posten, samt själva tiden som politiker. Du kan lära dig mycket om både politikens regler och varför ett beslut fattades genom att läsa statsministrarnas biografier. Det är många som tänker att “det var ju då” och att det som t.ex. Göran Persson skrev om 90-talet inte är aktuellt längre, men det är helt fel. Det samhälle vi har idag kommer från de beslut som fattades igår, d.v.s. för tio till hundra år sedan. Ett exempel är EU då vi är medlemmar i EU för att Ingvar Karlsson lyfte upp det till folkomröstning. Vi är däremot inte medlemmar i Euro-samarbetet, till följd av folkomröstningen 2003.

Förutom att vi kan lära oss mer om vårt land, är det också intressant att få följa med bakom kulisserna och få veta mer om både andra svenska politiker och de stora internationella politikerna.