Centerpartiet och Liberalerna

Centerpartiet och Liberalerna utgör det liberala blocket i riksdagen. Här beskriver vi deras ursprung och politik.

Centerpartiet

Centerpartiet är ett av Sveriges äldsta partier och grundades år 1910, enligt partiet, men rent formellt var det inte förrän 1913 som partiet bildades som Bondeförbundet.

Lokalt sett är det många som stöder Centerpartiet, särskilt i glesbygd.

Centerrörelsen innehåller fyra olika organisationer. Där finns Centerpartiet, Centerpartiets Ungdomsförbund, Centerkvinnorna och Centerstudenter. När man går med i en av grupperna i Centerrörelsen, blir man därmed också medlem i Centerpartiet.

Centerpartiet ser sig som ett grönt och socialliberalt parti. De vill ha ett öppet samhälle där individen står i centrum. De är främst drivande i frågor om företagande, landsbygd, decentralisering och miljö.

Svenska Dagbladets hemsida kan du läsa mer om Centerpartiet.

Liberalerna

Det var år 1934 som Liberalerna bildades, då hette de Folkpartiet. Partiet bestod då av två tidigare partier som slagits samman; Frisinnade folkpartiet och Sveriges liberala parti. Partiet ingick tidigare tillsammans med Moderaterna, Kristdemokraterna och Centerpartiet i “Alliansen”, som bestod av borgerliga partier.

Liberalerna vill sätta individen i fokus för samhället. Deras politik har som mål att öka individens valfrihet. Deras främsta frågor är jämställdhet, integration, invandring och utbildning. Deras största stöd brukar finnas i storstäderna och på orter där det ligger högskolor.